Program 2015

WORSHIP SOUND SPACES

Perception sonore des lieux de culte

(dans différentes religions) par une approche

multidisciplinaire anthropologique et acoustique

 

Sound perception of places of worship

(of different religions) via a multidisciplinary

anthropological and acoustic approach

 

MUSÉE DU QUAI BRANLY, NOVEMBER 3-4, 2015 (PARIS, FRANCE)

Salle de cinéma

 

Colloque « Worship soundspaces » en langue anglaise, satellite de la  9ème Conférence Internationale « Auditorium Acoustics 2015 » – du jeudi 29 octobre au samedi 31 octobre 2015

« Worship soundspaces » Satellite workshop of the 9th International Conference « Auditorium Acoustics 2015« – Thursday 29 – Saturday 31 october 2015

Conference web site

ORGANISATEURS / ORGANIZERS

– Christine Guillebaud (CNRS, Laboratoire d’Ethnologie et de Sociologie Comparative, LESC-CREM UMR 7186, Université Paris Ouest Nanterre)

– Frédéric Keck, Musée du quai Branly, Directeur du Département de la Recherche et de l’Enseignement

– Catherine Lavandier (Laboratoire « Mobilités-Réseaux-Territoires-Environnement », LMRTE EA 4113, Université de Cergy-Pontoise

 

 

Organisé par le Centre de recherche en Ethnomusicologie (CREM-LESC) du CNRS/Université Paris Ouest Nanterre, le Laboratoire MRTE de l’Université de Cergy et le Département de la recherche et de l’enseignement du Musée du quai Branly.

 

Organised by the Research Center for Ethnomusicology (CREM-LESC) of the CNRS/University of Paris Ouest Nanterre, associated with the Laboratory MRTE of the University of Cergy Pontoise and the department of Research and Teaching of the Musée du quai Branly. 

 

AUTRES PARTENAIRES INSTITUTIONNELS / OTHER PARTNER INSTITUTIONS

Programme MILSON « Anthropologie des MILieux SONores » (CREM-LESC, CNRS/Univ. Paris Ouest Nanterre)

Conseil Régional d’Ile-de-France

Fondation Maison des Sciences de l’Homme

Centre d’Etudes de l’Inde et de l’Asie du Sud (CEIAS, CNRS/EHESS)

Institut d’Etudes Avancées (IEA, Univ. Cergy Pontoise)

COMUE Université Paris Lumières (PLUM)

Société Française d’Acoustique (SFA)

Institut P’ (CNRS, ISAE-ENSMA, Univ. de Poitiers)

 

 

ARGUMENT

L’objectif de cette manifestation est d’explorer dans une approche transdisciplinaire diverses problématiques auxquelles sont confrontés les maîtres d’ouvrage lors de la construction ou de la réhabilitation des lieux de cultes dans différents contextes culturels. Construire ou réhabiliter de tels lieux ne devraient pas seulement répondre à des contingences imposées par le bâti, mais devrait également prendre en considération les pratiques, les perceptions et les attentes des différents acteurs et usagers des lieux (officiants, pratiquants, etc.).

  • Une première partie sera consacrée au culte comme « expérience sensible ». Cette thématique abordera les effets perçus dans les salles, comme la réverbérance, ou l’intelligibilité des énoncés vocaux, ainsi que l’influence de ces effets sur l’expérience multisensorielle vécue par les participants, sans négliger le sens du silence (ou à l’inverse de la saturation) dans de tels lieux.
  • Une seconde partie abordera l’espace cultuel en termes de « limites et frontières ». Cette thématique s’intéressera plutôt aux sources sonores et à la façon de les percevoir tant à l’intérieur du lieu qu’à l’extérieur, au travers d’espaces clos, imbriqués ou ouverts. Nous nous interrogerons sur la portée des messages sonores au sein des frontières architecturales mais aussi par-delà les murs.
  • Une troisième partie traitera des théorisations du sonore entre « le passé et le présent ». Cette thématique abordera les théories acoustiques, ensemble d’intentions initiales et de prescriptions sonores, qui se sont constituées à différentes époques au sujet des lieux de culte. C’est en s’appuyant sur ces sources écrites et sur leurs exégèses que certains acousticiens et architectes contemporains semblent aujourd’hui répondre aux enjeux de la préservation ou sont amenés à les reconstituer dans l’optique de la construction de nouveaux sites.

Ces trois thématiques seront systématiquement abordées par au moins deux approches complémentaires associant sciences humaines et sciences de l’ingénieur. Ils seront déclinés dans différents contextes culturels avec leurs significations propres.

ARGUMENT

The aim of this workshop is to explore, with a trans-disciplinary perspective, the various sonic issues project managers encounter when building or rehabilitating worship spaces in different cultural contexts. Building or rehabilitating such spaces should not only answer to requirements dictated by the building but should also take into account the practices, perceptions and expectations of the various actors and users of those spaces (religious officiants and practitioners, etc.).

The colloquium will be structured around three issues:

  • The first part will be devoted to ritual action as a “sensory experience”. This theme will address the effects perceived in rooms, such as reverberation, or the intelligibility of speech, and the influence of these effects on the multisensory experience of the participants, without neglecting the sense of silence (or conversely saturation) in such places.
  • The second part will address the worship space in terms of “limits and boundaries.” This theme will focus on sound sources and the manner they are perceived both inside the space and outside, considering enclosed, nested, or open spaces. We will examine the scope of sound messages within architectural borders but also beyond the walls.
  • The third part will deal with the theories of the sound between “past and present.” This theme will address the acoustic theories, the collection of initial intentions and sound requirements, which were formed at different times concerning places of worship. This is based on written sources and their interpretations that some contemporary architects and acousticians now seem up to meeting the challenges of preserving or are led to reconstruct from the perspective of the construction of new sites.

These three themes will be systematically addressed by at least two complementary approaches involving human sciences and engineering sciences. They will be broken down in different cultural contexts with their own meanings.

 

Mardi 3 Novembre / Tuesday 3 November

9h30 [Opening of the Museum doors]

10h Welcome and introduction by the organizers:

Christine Guillebaud, CNRS, LESC-CREM UMR 7186, Université Paris Ouest Nanterre.

Frédéric Keck, Musée du quai Branly, Directeur du Département de la Recherche et de l’Enseignement.

Catherine Lavandier, LMRTE EA 4113, Université de Cergy-Pontoise.

Keynote lecture:

10h30 – 11h15 – Marc Asselineau, Bureau PEUTZ et Associés, Acoustique des salles, Paris

Characterization of worship spaces acoustics: to believe or not in acoustic indicators (France)

Marc Asselineau will present the basics of room acoustics for a social scientist public, and direct his talk to the complementarity of acoustic and anthropological approaches in the management of projects for places of worship.

11h15 – 11h45 [Coffee break]

SESSION:

Sensory experience and perceived sound effects in worship spaces – I

Session chair: Jean-Dominique Polack, Equipe «Lutheries – Acoustique – Musique» (LAM), Institut Jean le Rond d’Alembert CNRS UMR7190, Paris

11h45 – Gaspard Salatko, Centre Norbert Elias, UMR 8562 CNRS/EHESS, Université d’Avignon

Church bells and their ontological status in Christian rituals (France)

12h15 – Paola Ricciardi, University of Pavia, Faculty of Engineering

Churches as auditoria: analysis of acoustical parameters for a better understanding of sound quality (Italy).

13h – 14h 30 [Lunch]

SESSION:

Sensory experience and perceived sound effects in worship spaces – II

Session chair: Damien Masson, Laboratoire «Mobilités-Réseaux-Territoires-Environnement», LMRTE EA 4113, Université de Cergy-Pontoise

14h30 – Josée Laplace, Université du Québec à Montréal

Experience(s) and functions of monumental soundscapes in Roman Catholic churches of Montreal

15h – Menino Allan S.M. Peter Tavares and Buland Shukla, Founder – Heritage Acoustics, Goa

Rehabilitation of churches in Goa: Restoring an Experience (India)

15h30 – Pascal Joanne, UMR MCC/CNRS, Centre de recherche méthodologique d’architecture, Nantes

Sensitive heritage of the Cistercian abbeys (France)

16h – 16h30 [Coffee break]

SESSION:

Sound and architectural limits – I

Session chair: Catherine Servan-Schreiber, CNRS, Centre d’Études de l’Inde et de l’Asie du Sud, CEIAS UMR 8564, EHESS, Paris

16h30 – M.G. Prasad, Stevens Institute of technology, Department of Mechanical Engineering, Hoboken New Jersey, USA

The role of coupled spaces in propagation of Vedic chants, bells, conch-shells and gongs in worship at Hindu temples (India)

17h – Christine Guillebaud, CNRS, Laboratoire d’Ethnologie et de Sociologie Comparative, LESC-CREM UMR 7186, Université Paris Ouest Nanterre

The Dēva/Asura sound categories and their spatial distribution in the Maṇṇarśāla Nāgas temple (Kerala, South India)

 

Mercredi 4 Novembre / Wednesday 4 November

 

9h30 [Opening of the Museum doors]

SESSION:

Sound and architectural limits – II

Session chair: Michaël Houseman, Ecole Pratique des Hautes Etudes, Vème section, Institut des mondes Africains IMAF

10h – Andrew J. Eisenberg, Visiting Assistant Professor of Music and Anthropology, NYU Abu Dhabi, UAE

Soundly Placed Subjects: Resonant Voices and Spatial Politics in Mombasa, Kenya

10h30 – Astrid Zotter, Cultural and Religious History of South Asia, Ruprecht-Karls Universität Heildelberg

Reflections on Sound and Music in Nepalese Life-Cycle Rituals

11h – 11h30 [Coffee break]

SESSION:

Theorizations of sound – I

Session chair: Nicolas Dejenne, Université Sorbonne nouvelle – Paris 3, UFR Etudes arabes, hébraïques, indiennes et iraniennes (EAHII)

11h30 – Gérard Colas, CNRS, Centre d’Études de l’Inde et de l’Asie du Sud, CEIAS UMR 8564, EHESS, Paris

Hindu conceptions of sound in Sanskrit sources (India)

12h – Alpana R. Dongre and Amit J. Wahurwagh, Visvesvaraya National Institute of Technology Department of Architecture and Planning Nagpur India

The original acoustics of Sixteenth- Century Mughal Heritage of Burhanpur (India)

12h30 – 14h [Lunch]

SESSION:

Theorizations of sound – II

Session chair: Brian FG Katz, Audio Acoustic group, LIMSI-CNRS UPR 3251, Orsay

14h – Nina Ergin, Koç University, Archaeology and History of Art, Istanbul (in US in 2015)

Linking the Universal Community of Muslims (umma) Across Time and Space: The Sound- and Smellscapes of Ottoman Mosques and Tombs

14h30 – Jean-Christophe Valière, Equipe Archéologie du son – Institut Polytechnique Poitevin de recherche en Ingénierie, Mécanique et Énergétique CNRS – UPR 3346

Towards a history of architectural acoustics using archeological evidence: how recent works on acoustic pot implementations enlighten the quest of sound quality in churches from XIth to the XVIIth century. (France)

 

RE STORATION WORKSHOP AND ROUND TABLE WRAP-UP:

Session chair: Jean-Paul Thibaud, CNRS, Centre de recherche sur l’espace sonore et l’environnement urbain/CRESSON, Ambiances architecturales et urbaines, Grenoble

15h15 – 16h -Restitution workshop of first and second year Master students’ work from the Nantes Graduate School of Architecture (2014-2015) on the representation of light and sound in Cistercian abbeys (conserved, in ruins, destroyed, or still occupied) as part of the commemoration of the 900th anniversary of the founding of the Abbey of Clairvaux (Aube) and under the direction of Pascal Joanne, Laurent Lescop and Bruno Suner. Proposals for use or conversion with the help of digital reconstitution, simulation, or immersion will be presented.

16h – 16h30 [Coffee break]

16h30-17h30 Round table

This workshop will be followed by a round table wrap-up summarizing the main points of the symposium and initiating ideas for consideration in the context of a project for publication.

 

INSCRIPTION GRATUITE/ FREE REGISTRATION

Nombre de place limité/ Limited number of seats

Date limite d’inscription/Deadline Registration : 16 octobre/October 16th, 2015

Veuillez vous inscrire sur ce lien / Please register on this link